lauantai 31. tammikuuta 2015

Pihan ja puutarhan luominen jo rakennusvaiheessa?


Olen aina ihastellut Asuntomessutaloja joissa on valmiit pihat muuttohetkellä. Lapsiperheessä valmis piha helpottaa elämää huomattavasti kun ei tarvitse elää "hiekka-erämaassa" ensimmäistä kesää. Lisäksi mitä nopeammin puutarhan perus-istutukset tehdään, eli istutetaan puut ja pensaat, sen  nopeammin se rehevöityy. Minä sain tahtoni läpi ja osa maatöistä ja pihan perustuksista tehtiin viime syksynä jo valmiiksi. Istutin myös kymmenniä puita ja pensaita valmiiksi pihan perukoille sekä marjapensaat. Talon ympäristö tehdään sitten kun taloon on tehty rappaus valmiiksi.

Koska minulla on ollut jo vuosia harrastuksena puutarhabloggaaminen:
http://karolinanpuutarha.blogspot.fi/ ei tänne raksablogin puolelle tule niinkään puutarhajuttuja mutta ajattelin vinkata muutamasta kirjoituksesta jotka sieltä löytyy ja voivat kiinnostaa myös rakentajia.

Mitä piha maksaa?
Hyviä ideoita nurmikon laittoon

Puutarhan suunnittelemisen aloitin jo ennenkuin arkkitehtiä oli valittu ja ensimmäiset suunnitelmat oli luotu tietämättä miten talo sijoituu tontille. Siitä sitten on virinnyt aina uutta ja uutta versiota. Minun kohdallani puutarha tulee aina olemaan muutoksessa (ellei sitten minussa jotain muutu?) ja mylleryksessä joten en ole edes asennoitunut että se tulisi kerralla valmiiksi. Puutarha on minulle matka. Se on harrastus. Paikka jossa hengittää, elää, luoda ja päästä flow-tilaan.

Puutarhasuunnitelmaa voi katsoa täältä (tai täältä: Ensimmäinen puutarhasuunnitelma). Nuo omat suunntelmat olen piirtänyt power-point ohjelmaa käyttäen ja sillä lailla saa eri versioita tallennettua. Maaliskuussa minulla on onni päästä  Green Dreams  yrityksen järjestämälle uuden puutarhan suunnittelu-kurssille. Heiltä olen myös pyytänyt tarjousta konsultaatio-käynnille jossa tarkistetaan että oma tekemäni suunnitelma on järkevä. Jos jotain suurta täytyy vielä muuttaa niin kaivinkone on tulossa vielä kerran.

Pihan suunnitteleminen jo rakennusvaiheessa on oikeasti tärkeää. Minä hahmottelin minne mikäkin "toiminto" tulisi ja halusimme osan pihasta säilyvän luonnon tilana. Tärkein anti olikin se että "älysimme" jättää tontillemme metsäpuutarhan. Metsäpuutarha ideasta voi lukea enemmän täältä. Puut ovat vielä nuoria mutta "roihahtavat" kasvuu nyt kun puustoa harvennettiin. Tässä on näkymä olohuoneen ikkunasta (vielä aikaa ennen ikkunoiden asennusta). Metsäpuutarhan keskelle on suunniteltu moderni musta kota joka rakennetaan jossain vaiheessa kun muu piha alkaa olla valmiina.



2 kommenttia:

  1. Minä olen tehnyt pihan suunnitelmia molemmissa taloissa jo talon suunnitteluvaiheessa. Eli siinä vaiheessa, kun rakennuslupaa on haettu, on liitteenä ollut jo alustava pihasuunnitelma. Toki niitä on tarkennettu sitten matkan varrella, ja vielä toteutusvaiheessa tuli pieniä muutoksia ja parempia ideoita ekassa talossa, ja uskoisin että niin se menee nytkin. Esimerkkinä tällä kertaa meillä on otettu istutuskaukalot osaksi talon julkisivua, ja ne on myös kaikissa kuvissa jo mukana. Samoin lumien varastointia ja tämän tyylisiä asioita on mietitty jo ihan alkuvaiheessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaa todella hyvältä, te ootte konkareita :)
      Meillä ei eka talon kanssa kyllä ajateltu pihaa yhtään ennen eka kesää kun tuli sitten pihasuunnittelija käymään ja mietti nuo asiat. Mutta toisaalta talon ja autotallin paikkakin oli niin tarkkaan kaavassa annettu eikä me tajuttu että niihin olisi voinut lähteä hakemaan lupaa muutoksille.

      Istutuskaukalot osana taloa kuulostaa todella hienolta systeemiltä, olen niitä nyt muutamia nähnyt uusissa taloissa ja ovat todella tyylikkäitä. Lisäksi muuratut (?) kohopenkit ovat kasveille hyviä sillä niissä saa kasvamaan arempiakin lajeja.

      Nyt kun on ollut muutama vähäluminen talvi täällä pohjoisessakin niin sitä unohtaa helposti että todellakin niille lumille pitää olla ihan reilusti tilaa pihalla. Aiempaan kotiin verrattuna meillä tulee nyt vähemmän lumenkolausta kun ei ole yhtä suuri autonkääntöpaikka ja tulee vaan yksi "käytävä". Mutta hyvä kun tuli puheeksi!

      Poista

Kiitos kommentista, ilahdun kun jaat mielipiteesi, ajatuksesi tai ideasi, ne ovat minulle arvokkaita!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...